Sursa foto: www.bfcbahrain.com
Motivatia din spatele mersului in vacanta stau in diversitatea nevoilor si a dorintelor exprimate de oameni in mod diferit, al caror impuls intern difera de la unul la celalalt. In cele de mai vos voi incerca sa raspund intr-un mod personal la intrebarea ce macina mintile oamenilor: De ce calatorim?
Chiar asa, de ce ne place sa investim bani si timp pentru a manca si a dormi in alte paturi, si alte tari? Care este motivatia turistica din spatele alegerilor noastre? Motivul pentru care X alege Grecia in detrimentul Bulgariei poate diferi fata de cel al lui Y care care merge de 10 ani in aceiasi statiune din Grecia cu un charter Creta-Heraklion pentru 8 zile in fiecare vara.
Imagine curte interioara hotel din Creta
Dintre turistii care merg pe litoral, pentru unii cel mai important lucru este lenevitul la soare si baie in apa marii, acestia alegand statiunile mai linistite; cei pusi pe distractie vor locatii animate unde muzica canta pana in zori (de exemplu statiuna Aya Napa este cel mai cautata zona de distractie de pe Insula Afroditei-Cipru).
Fiecare turist are propria motivatie in alegerea unui tip de excursie; unul alege o excursie cu autocarul pentru a cunoaste alti oameni (Is smarter to travel in groups, ar zice englezul), un altul pentru mai multa siguranta (din cei care prefera excursiile cu autocarul prin Bulgaria decat cele cu masina personala), si cel mai probabil cred eu pretul mai mic isi spune cuvantul.
Si nu calatorim doar pentru distractie. O motivatie poate fi si o nevoie profesionala exercitata in cadrul turismului de afaceri. Exista acest stereotip cum cam ca oamenii de afaceri aleg sa calatoreasca in conditii de lux, cerand servicii personalizate, exclusiviste. Foarte multi insa pun pretul pe primul loc alegand business class in loc de first-class, si aleg sa calatoreasca cu trenul daca ajunge mai repede acolo unde au nevoie. Cand aleg cazarea pun promoximitatea fata de punctul de interes pe primul loc.
Mediul social isi spune cuvantul, iar motivatia oamenilor vine si din impulsuri externe din mediul acestuia de viata: familia, prietenii, anumite grupuri de apartenenta (comunitate religioasa, clubul de carte), grupuri de referinta (daca vreau sa fiu vazut printre cei bogati aleg Thracian Cliffs din Kavarna, in detrimentul hotelurilor all inclusive din Albena sau Nisipurile de Aur). Sa nu uitam de apartenenta la clasa sociala, sau afilierea la un anumit tipul de cultura sau subcultura.
Se stie ca in anii trecuti anumite plaje de pe insula Mykonos era preferate pentru minoritatile LGBL; in timp Mykonos a fiind mai populara in randul tinerilor, ca destinatie pentru distractie). Cautam cazare mykonos fiindca e o destinatie exclusivista iar rezervarile se fac cu mult timp inainte.
Imagine piscina interioara hotel din Mykonos
Treaba cu apartenenta la clasa sociala este data si de asa zisa nevoie de lux. Pe scurt luxul se defineste prin unicitate, imaginea brandului, pret, iar in functie de lux oamenii iau anumite pozitii. Pretul ridicat este justificat de calitate, de imaginea brandului, de nevoile clientului, dar si de cerere.
Vorbind de lux pentru o experienta exotica la mare cautare este un sejur maldive unde clientul este regele. Un cautator de lux pune accent pe creativitate (de exemplu hotelul Adam si Eva din Belek), pe calitatea unor materiale (de exemplu mobila de mahon din camerele hotelurilor de 5* deluxe), pe locatiile prestigioase (hotelurile de lux sunt amplasate in zonele centrale ale oraselor, in zona de litoral, insule exotice). Ceea ce face diferenta si pipereaza pretul este productie limitata; de exemplu expeditiile in Antarctica, pentru care rezervarea se face cu doi ani inainte, fiind un numar limitat de participanti. Si pretul este pe masura.
Complex hotelier localizat pe o insula din Arh. Maldivelor
De ce plateste turistul aspirant la lux imaginea brandului? Pentru ca se simte parte a unui grup exclusivist (nevoia de apartenenta), si are acces la cercurile inalte ale societatii (stima de sine). Astfel brandurile se adreseaza unui anumit grup, cu un anumit set de aspiratii sau statut social. Luxul nu satisface nevoi, ci doar o dorinta de afirmare.
Complex hotelier localizat pe o insula din Arh. Insulelor Maldive
Vorbind despre motivatie trebuie emfazat si rolul pretului, caci acesta se joaca cu mitivatia. Cand este vorba de pret, alegerea unui pachet turistic si implicit a unei destinatii devine uneori diferita de dorinte si nevoi de natura superioara. Asa cum a desenat Maslow piramida nevoilor, cand calatorim avem nevoie macar de satisfacerea nevoilor de baza (mancare, somn, apa, sex, etc). In sus cum ne apropiem de varful piramidei, satisfacerea nevoilor de recunoastere sociala, sau de faima ia o pauza in lipsa unui buget clar.
Pentru ca am toate argumentele la mine, am un raspuns si pentru cei care zic ca nu e nevoie de multi bani pentru a calatorii: aveti dreptate, nu avem nevoie. De peste 15000 de ani decand exista oamenirea triburi au tot calatorit dintr-un continent pe altul, si din zone reci in zone calde, fara bani. Ce face diferenta este nevoia, modul, si ce te motiveaza sa calatoresti.
Leave a comment