Polifonia gesturilor” – o cercetare multidisciplinară despre valențele terapeutice și creative ale atingerii.
Ce înseamnă o atingere care ascultă? Ce potențial al copiilor noștri poate înflori atunci când dilatăm timpul? Ce e dincolo de funcționalitatea mâinilor noastre? Cum putem deveni conștienți de modul în care îi atingem pe ceilalți cu privirea și gândurile noastre?
Polifonia corpurilor, polifonia gesturilor, polifonia creată de o multitudine de lumi individuale aduse împreună. Acțiunea, dialogul, complexitatea și intimitatea pot lua naștere doar într-un teritoriu polarizat de prezența unor individualități diferite. Cum ar fi să nu ne mai reducem la cel mai mic numitor comun atunci când intrăm în relație? Putem să ne reîntoarcem la sunet și la vibrație atunci când întâlnim un individ?
Funcționând ca un sistem de educație alternativ, în care atingerea are un rol central în dezvoltarea cunoașterii, Polifonia gesturilor propune o privire sensibilă asupra diversității, inversând curgerea moștenită a relațiilor de învățare unidirecționale. Lăsăm spațiu individului, fie el copil special sau adult neurodivergent, să ne devină ghid al îngrijirii sale, să ne conducă spre un tărâm pe care doar el îl poate cunoaște. Ne detașăm treptat de ideea că noi suntem cei care știm și lăsăm astfel loc unor noi limbaje și metode de comunicare să ia naștere.
O echipă multidisciplinară ce reunește coregrafi, terapeuți și practicieni somatici a trecut printr-un proces de cercetare, schimb de practici și formare alături de experți internaționali în discipline somatice aflate încă în stadiul de pionierat cu scopul de a crea o rețea extinsă de suport în comunități fragile, bazată pe un dialog interdisciplinar între diferite metode somatice (metoda Feldenkrais, Body-Mind Centering, Rolfing, Contact Improvisation), amnioterapie, art-terapie, terapie craniosacrală.
Pornind de la training-uri facilitate de către Carla Bottiglieri și Thomas Greil, profesori și directori ai unor școli de formare de renume internațional în educația somatică și de psihoterapeutul Lorenzo Tosti, cu o experiență vastă în Amnioterapie, un grup de psihoterapeuți, coregrafi, profesori ai UNATC (departament coregrafie), UNIBUC ( Facultatea de Psihopedagogie Specială), profesori ai Școlii Speciale și somaticieni, timp de câteva luni au creat o rețea a speranței în colaborare cu 6 centre, printre care și școli speciale, DGASPC-uri și spitale psihiatrice. Echipa proiectului visează la o rețea extinsă prin care instituțiile și universitățile împreună cu asociațiile active în domeniu, să împărtășească cunoaștere dând valoare experienței interioare a fiecărei singularități și totodată oferind instrumente prețioase pentru a valorifica împreună creativitatea fiecăruia.
Prezentarea vrea să aducă în fiecare participant accesul la propria experiență tactilă. Mizează ca tactilitatea să se extindă dincolo de piele, cuprinzând simțul haptic, funcția tonică, fascia, privirea, trezind inteligența corporală și integrand-o cu cea cognitivă.
Părcugând etapele explicațiv- experiențiale, profesorii școlii vor invita publicul să participe activ sau să observe o polifonie a perspectivelor asupra atingerii.
Proiectul a strâns o echipă multidisciplinară ce reunește coregrafi, terapeuți și practicieni somatici a trecut printr-un proces de cercetare, schimb de practici și formare alături de experți internaționali în discipline somatice aflate încă în stadiul de pionierat cu scopul de a crea o rețea extinsă de suport în comunități fragile, bazată pe un dialog interdisciplinar între diferite metode somatice (metoda Feldenkrais, Body-Mind Centering, Rolfing, Contact Improvisation), amnioterapie, art-terapie, terapie craniosacrală.
Pornind de la training-uri facilitate de către Carla Bottiglieri și Thomas Greil, profesori și directori ai unor școli de formare de renume internațional în educația somatică și de psihoterapeutul Lorenzo Tosti, cu o experiență vastă în Amnioterapie, un grup de psihoterapeuți, coregrafi, profesori ai UNATC (departament coregrafie), UNIBUC ( Facultatea de Psihopedagogie Specială), profesori ai Școlii Speciale și somaticieni, timp de câteva luni au creat o rețea a speranței în colaborare cu 6 centre, printre care și școli speciale, DGASPC-uri și spitale psihiatrice.
Prezentarea va avea loc pe 27 august, de la ora 18:00, la sediul CNDB-Centrul Național al Dansului București. Evenimentul se adresează familiilor cu copii speciali, îngrijtorilor, psihologilor, art-terapeuților, profesorilor, studenților, artiștilor activi în comunități și publicului larg interesat de subiect.
Evenimentul face parte din Proiectul „Valențele curativ-performative ale atingerii – Rezidență artistică”, proiect ce își propune să aprofundeze tema atingerii, atât dintr-o perspectivă teoretică, cât și experiențială, prin intermediul mai multor metode corporale și printr-un dialog între metodologiile diverselor discipline în care activează echipa de proiect. Prin acest proiect, beneficiarii – persoane vulnerabile cu abilități diverse – au acces la un mod de lucru etic, respectuos și empatic, centrat pe mișcare conștientă și atingeri animate de intenții creative și de îngrijire.
Parteneri: Școala Profesională Specială Sf. Nicolae, Spitalul de psihiatrie Voila – Câmpina, Spitalul de psihiatrie Eftimie Diamandescu Bălăceanca, DGASPC București, Universitatea București, Centrul Național al Dansului București(CNDB)
Parteneri media: Radio România Cultural, LIFE.ro, Palindrom, Happ.ro, Ziarul Metropolis, Bookhub, Revista Golan, Iscoada, Semne Bune, Litera 9, cult-ura, Spotmedia, PRwave, Kudika, Garbo, Fashion Premium Magazine, AIVI Media Hub.
Leave a comment