Institutul Francez din România sărbătorește un secol de relatii diplomatice franco-romane împreună cu publicul său.
Momente istorice și detalii mai puțin cunoscute din viața Institutului, de la înființarea sa în 1924, până în zilele noastre sunt readuse la suprafață de ediția tipărită de ilustrație și expoziția organizată în spațiul pietonal din fața sediului Institului Francez.
Expoziția artistelor Anna Benczédi și Maria Surducan este dublată de o broșură ilustrată. Lucrările ce compun expoziția evocă istorii și amintiri prin imagini fluide, în dialog cu explorarea curatorială a proiectului dedicat centenarului. De la jurnalele vremurilor, arhive, studii istorice și interviuri recente, fiecare pagină este atent construită ca un spațiu al memoriei. Imaginile îndeamnă la reflecție asupra contextului politic și diplomatic ai celor 100 de ani de relații franco-române, în care s-au construit, prietenii sincere și pasiuni culturale comune.
Paginile ilustrate pornesc de la câteva repere temporale principale: inaugurarea oficială a Institutului Francez de Înalte Studii în România în 1924, amploarea evenimentelor dedicate cărții franceze și seratele muzicale din perioada interbelică, perseverența Institutului în anii tulburi ai războiului urmați de instaurarea regimului comunist și deschiderea unor noi orizonturi în rețeaua francofonă europeană de după 1989. În jurul acestora, sunt conturate detalii esențiale care țin de inițiative personale, ca eforturile profesorilor români și francezi de a îngriji colecții de cărți în timpul cenzurii comuniste, sau expoziția retrospectivă de artă românească la Jeu de Paume din 1925.
Dincolo de discurs, linia ilustrației permite o trecere într-un repertoriu imaginativ, între certitudine istorică și curiozitate pentru perspective noi, între date de arhive și citirea acestora în contexte contemporane.
Expoziția și ediția ilustrată sunt dedicate celor care au făcut posibilă sărbătorirea unui secol de la înființarea uneia dintre cele mai cunoscute instituții culturale din țară, o comunitate devotată de cititori și cinefili, martorii unor istorii și amintiri de substanță diversă.
Anna Benczédi este ilustratoare și desenatoare de benzi desenate. În ultimii 10 ani a lucrat împreună cu Deveo Studio, un studio de ilustrație și animație din Cluj-Napoca, la diverse proiecte editoriale și publicitare – de la jocuri de societate și cărți ilustrate, până la aplicații interactive de benzi desenate în proiecte coordonate de Les Éditions Passe-Temps, Terre des hommes și Gribouille éducatif. În 2019, Anna Benczédi publică premiatul roman grafic „Știma Apelor”, împreună cu Maria Surducan, care scrie scenariul. În 2023, Anna participă la programul Women Power in Comics WOMCOM Artist in Residency în Ungaria, iar anul acesta lansează zine-ul „What’s That On Your Arm?” prezentat și la ediția 2024 Ukmukfukk Zine Fest Open Door program, un important festival pentru scena alternativă de bandă desenată. Anna Benczédi este interesată atât de tehnici tradiționale cum ar fi linogravura, sau tehnica reproducerii cu aparat risograph, pe care le folosește în prezent pentru publicarea de zine în ediții de tiraj mic, dar și de abordarea în viitor a tehnicilor new media pentru realități augmentate și virtuale, narațiuni în cadre infinite.
Maria Surducan lucrează de peste zece ani ca ilustratoare, autoare de benzi desenate și scenaristă în atelierul său din Cluj-Napoca, publicând mai multe cărți de bandă desenată, în franceză, maghiară și română – și majoritatea sunt, sub diferite forme, interpretări ale basmelor est-europene. Lucrările sale explorează ideea că, folosind folclorul ca instrument, arta secvențială are puterea subtilă de a oferi vindecare prin intermediul narațiunii și a emoțiilor. Maria Surducan a lucrat la designul personajelor și al fundalului pentru animația Opinci/ Pantofii tatălui meu, câștigătoare a premiului pentru cel mai bun scurtmetraj românesc la TIFF 2019, iar în 2021 a participat la Comic Art Europe Grant and Residency. Lucrările sale au fost selectate pentru unul dintre cele mai importante evenimente internaționale dedicate ilustrației, Illustrators 65, la New York, și au fost nominalizate pentru The Folio Society Award 2023. În 2024, Maria Surducan este curatoarea secțiunii de ilustrație în cadrul Romanian Design Week.
Cristina Stoenescu este curatoare independentă și doctorandă la Facultatea de Științe Politice din cadrul Universității din București, cu o teză despre domeniul definit de artă și politică în contextul românesc postcomunist. Între 2022 – 2024 este fellow și asistent de proiect în cadrul programului „Understanding 1989 in East-Central European Art” organizat de Centrul de Cercetare Piotr Piotrowski de la Universitatea Adam Mickiewicz în Poznań, printr-un grant al Fundației Getty. În 2023 se alătură colectivului curatorial pentru cea de-a 5-a ediție a bienalei de artă contemporană Art Encounters, intitulată „My Rhino Is Not A Myth”, iar în același an co-curatoriază un program de proiecții de artă video, performance și talk-uri în cadrul Capitalei Culturale Europeane Timișoara. Expozițiile îngrijite de Cristina Stoenescu vizează adesea teme ale memoriei, revizitări ale trecutului ce îmbină abordări de cercetare și căutări artistice asupra istoriei. Este unul dintre laureații premiului Bega Art Prize, în urma căruia va curatoria o expoziție la Kunsthalle Bega, în Timișoara.
Vernisajul are loc joi 30 mai, 2024 de la ora 19:00.
Sursa: https://institutfrancais.ro/
Leave a comment